czwartek, 27 czerwca 2013

Tort śmietankowy








Kilka słów: 

Dwudziestego piątego czerwca obchodziłam moje urodziny. Tym razem po raz pierwszy mogłam wykonać w pełni sama cały wypiek! Ogromnie się starałam i chciałam,żeby wszystko było dopracowane. Stałam nad piekarnikiem dopóki biszkopt się nie upiekł i poświęciłam całe moje serce oraz moje minimalne umiejętności dekoratorskie na wykonanie tego przepisu. Faktycznie tort zajmuje dużo czasu i wymaga dużej cierpliwości i zaangażowania, jednak ja uważam, że było warto, bo według opinii moich gości mogę być z siebie dumna! Mam nadzieję,że jeśli i Ty będziesz obchodzić urodziny nie zapomnisz o mojej stronie i skorzystasz z tego przepisu. 






Składniki: 
Biszkopt:

  • 6 jajek
  • niepełna szklanka drobnego cukru 
  • 3/4 szklanki + 2 łyżki mąki pszennej
  • 1/4 szklanki + 1 łyżka mąki ziemniaczanej


Do nasączenia biszkoptu:

  • 1 szklanka truskawek
  • 1,5 szklanki wody
  • 3 łyżki cukru


Masa śmietankowa:

  • 400 ml śmietany kremówki (36%)
  • 500 g serka mascarpone (2 opakowania)
  • 5 pełnych łyżek cukru pudru (lub więcej, do smaku)
  • około 1 kg świeżych truskawek, przekrojonych na pół


Przygotowanie:
Biszkopt - Białka oddzielić od żółtek, ubić na sztywną pianę. Pod koniec ubijania stopniowo dodawać cukier, dalej ubijając. Dodawać po kolei żółtka, nadal ubijając. Mąki wymieszać, przesiać i delikatnie wmieszać do ciasta (na bardzo wolnych obrotach miksera lub lepiej szpatułką). Tortownicę o średnicy 23 - 24 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Boków formy niczym nie smarować, papierem wyłożyć tylko dno. Do formy wyłożyć ciasto. Piec w temperaturze 160 - 170ºC około 40 minut (lub dłużej, do tzw. suchego patyczka). Gorące ciasto wyjąć z piekarnika, z wysokości około 60 cm opuścić je (w formie) na podłogę lub blat. Odstawić do uchylonego piekarnika do ostygnięcia. Całkowicie wystudzić. Wyjąć z formy. Biszkopt przekroić na dowolną ilość blatów. Ja miałam 5. Uwaga: boki biszkoptu oddzielać nożykiem od formy dopiero jak biszkopt będzie  wystudzony.

"Kompot" do nasączenia - Z podanych wyżej składników ugotować kompot truskawkowy: truskawki odszypułkować, zalać zimną wodą, wymieszać z cukrem. Gotować tylko do momentu zagotowania, ściągnąć z palnika i wystudzić. Odcedzić.

Krem - Śmietanę kremówkę (schłodzoną) ubić na sztywną masę, pod koniec ubijania dodając cukier puder. Dodać do niej serek mascarpone i dokładnie wymieszać, by nie było grudek. Ja to robię w dalszym ciągu mikserem, potrzebujemy zaledwie kilka jego obrotów, by masa się nie zwarzyła. Najbezpieczniej zrobić to drewnianą łyżką.

Pozostałe czynności - Jeden z przygotowanych blatów tortowych położyć na paterze. Nasączyć kilkoma łyżkami kompotu. Wyłożyć trochę masy śmietankowej a na nią równo pokrojone truskawki. Na wierzch położyć kolejny blat tortu, nasączyć kilkoma łyżkami kompotu. Wyłożyć kolejną porcję masy śmietankowej, warstwę truskawek, powatarzać czynność,aż do przykrycia ostatniego biszkoptu i naponczować. Wierzch i boki wysmarować pozostałą masą śmietankową. Udekorować truskawkami.



P.S.: Niestety nie udało mi się zrobić lepszych zdjęć, więc wstawiłam z mojego telefonu.. 


P.S.2:Pozdrawiam wszystkich czytelników i zdradzę,że w następnym wpisie pojawi się przepis na tartaletki,które są w tle. :)


* Źródło przepisu: www.mojewypieki.com 

5 komentarzy: